Logo
  • Produkty
  • E-shop
  • Služby
  • O spoločnosti
  • Kontakt
    • Centrála LUBSTAR CZ
    • Centrála LUBSTAR SK
    • Obchodní zástupcovia CZ
    • Obchodní zástupcovia SK
  • cz
  • en
  • de
  • sk
  1. Home
  2. Lubstar Academy
  3. 26. Díl - CHYSTANÉ NOVINKY V PROCESU ODBĚRŮ VZORKŮ OLEJŮ
a8cc0836-lubstar-academy.png

36. Díl - Automobilové oleje a studené zimní starty

Studený start motoru představuje jednu z nejkritičtějších fází provozu spalovacího motoru, zejména v zimních podmínkách. Nízké teploty zásadně ovlivňují vlastnosti motorového oleje, který je klíčový pro mazání, chlazení a ochranu pohyblivých částí motoru.

Nejprve je však důležité definovat pojem „studený start“. Motor se považuje za studený vždy, když má dost času vychladnout na okolní teplotu – obvykle přes noc. 

I v teplých oblastech je při studeném startu motor vystaven zvýšenému opotřebení.

17f63ec4-img-0282-kopie.jpeg

1. Fyzikální změny oleje při nízkých teplotách


Motorové oleje jsou komplexní směsi základového oleje a aditiv. Při poklesu teploty roste jejich viskozita, což je měřeno podle SAE zimního viskozitního čísla (např. 0W, 5W, 10W). 

Zvýšená viskozita snižuje schopnost oleje rychle a efektivně proudit do ložisek, pístních čepů a dalších kritických oblastí motoru.



2. Mazání se zpožděním a zvýšené opotřebení

 

Při studeném startu dochází k tzv. „mazacímu zpoždění“ – doba od sepnutí startéru do okamžiku, kdy olej dosáhne všech mazacích míst, je delší. To způsobuje dočasné suché tření, zejména u pístů, klikové hřídele a rozvodového mechanismu. Studie ukazují, že první sekundy po startu představují pro motor nejvyšší riziko mikroskopického opotřebení.

Další faktory zvyšující opotřebení:

  • Tvorba kondenzace uvnitř motoru, která podporuje korozi a rez.
  • Studené pístní kroužky a válce těsní méně dobře, což umožňuje, aby spaliny „profoukly“ kroužky a znečistily olej.
  • Gravitace způsobuje, že velká část oleje spadne zpět do olejové vany, takže součásti nejsou chráněny.
  • Hustý studený olej neproudí okamžitě, čímž dočasně dochází k nedostatečnému mazání motoru.

Specifické riziko představují drobné kanálky olejového systému:

  • Hustý olej nemusí protékat kanálky v klikové hřídeli, což omezuje mazání hlavních ložisek.
  • Podobné kanálky v rozvodovém (vačkovém) hřídeli zajišťují mazání horní části motoru. Čím dál jsou tyto kanálky od olejového čerpadla, tím déle trvá, než olej při startu dosáhne jednotlivých součástí, což zvyšuje riziko opotřebení.

Špatné vlastnosti oleje při nízkých teplotách mohou ovlivnit i systémy variabilního časování ventilů (VVT). Motory vybavené VVT mají solenoidy s drobnými otvory, kterými proudí olej a působí jako hydraulická kapalina pro ovládání komponentů VVT. Nedostatečný průtok oleje těmito kanálky snižuje výkon VVT a může spustit kontrolku motoru.

 


Kontakty

  • Centrála LUBSTAR pro CZ
  • Centrála LUBSTAR pro SK
  • Obchodní zástupcovia - CZ
  • Obchodní zástupcovia - SK

Katalog produktů

  • Priemyselné oleje
  • Automobilové oleje
  • Obrábacie kvapaliny
  • Plastická maziva

Další odkazy

  • E-shop
  • Spoločnosť LUBSTAR, s.r.o.
  • Spoločnosť Euroleum s.r.o.
  • Spoločnosť ESMOIL, spol. s r.o.
  • Politika kvality a ochrany životného prostredia
Všechna práva vyhrazena (c) 2024 LUBSTAR.cz
Úvod
Produkty
E-shop
Služby
O spoločnosti
Kontakt Submenu
Centrála LUBSTAR CZ
Centrála LUBSTAR SK
Obchodní zástupcovia CZ
Obchodní zástupcovia SK
  • cz
  • en
  • de
  • sk
×

Nastavenia cookies a vášho súkromia

Na našom webe používame súbory cookies. Niektoré z nich sú nevyhnutné na fungovanie webu, iné nám pomáhajú vylepšovať ho. Tu si môžete zvoliť nastavenia cookies.

Viac informácií nájdete na stránke 'Cookies'

Iba nutné cookies
Vlastné nastavenia
Povoliť všetky cookies