Logo
  • PRODUCTS
  • E-SHOP
  • SERVICES
  • ABOUT US
  • CONTACTS
    • Headquarters LUBSTAR CZ
    • Headquarters LUBSTAR SK
    • Sales representatives CZ
    • Sales representatives SK
  • cz
  • en
  • de
  • sk
  1. Home
  2. Lubstar Academy
  3. 26. Díl - CHYSTANÉ NOVINKY V PROCESU ODBĚRŮ VZORKŮ OLEJŮ
a8cc0836-lubstar-academy.png

36. Díl - Automobilové oleje a studené zimní starty

Studený start motoru představuje jednu z nejkritičtějších fází provozu spalovacího motoru, zejména v zimních podmínkách. Nízké teploty zásadně ovlivňují vlastnosti motorového oleje, který je klíčový pro mazání, chlazení a ochranu pohyblivých částí motoru.

Nejprve je však důležité definovat pojem „studený start“. Motor se považuje za studený vždy, když má dost času vychladnout na okolní teplotu – obvykle přes noc. 

I v teplých oblastech je při studeném startu motor vystaven zvýšenému opotřebení.

17f63ec4-img-0282-kopie.jpeg

1. Fyzikální změny oleje při nízkých teplotách


Motorové oleje jsou komplexní směsi základového oleje a aditiv. Při poklesu teploty roste jejich viskozita, což je měřeno podle SAE zimního viskozitního čísla (např. 0W, 5W, 10W). 

Zvýšená viskozita snižuje schopnost oleje rychle a efektivně proudit do ložisek, pístních čepů a dalších kritických oblastí motoru.



2. Mazání se zpožděním a zvýšené opotřebení

 

Při studeném startu dochází k tzv. „mazacímu zpoždění“ – doba od sepnutí startéru do okamžiku, kdy olej dosáhne všech mazacích míst, je delší. To způsobuje dočasné suché tření, zejména u pístů, klikové hřídele a rozvodového mechanismu. Studie ukazují, že první sekundy po startu představují pro motor nejvyšší riziko mikroskopického opotřebení.

Další faktory zvyšující opotřebení:

  • Tvorba kondenzace uvnitř motoru, která podporuje korozi a rez.
  • Studené pístní kroužky a válce těsní méně dobře, což umožňuje, aby spaliny „profoukly“ kroužky a znečistily olej.
  • Gravitace způsobuje, že velká část oleje spadne zpět do olejové vany, takže součásti nejsou chráněny.
  • Hustý studený olej neproudí okamžitě, čímž dočasně dochází k nedostatečnému mazání motoru.

Specifické riziko představují drobné kanálky olejového systému:

  • Hustý olej nemusí protékat kanálky v klikové hřídeli, což omezuje mazání hlavních ložisek.
  • Podobné kanálky v rozvodovém (vačkovém) hřídeli zajišťují mazání horní části motoru. Čím dál jsou tyto kanálky od olejového čerpadla, tím déle trvá, než olej při startu dosáhne jednotlivých součástí, což zvyšuje riziko opotřebení.

Špatné vlastnosti oleje při nízkých teplotách mohou ovlivnit i systémy variabilního časování ventilů (VVT). Motory vybavené VVT mají solenoidy s drobnými otvory, kterými proudí olej a působí jako hydraulická kapalina pro ovládání komponentů VVT. Nedostatečný průtok oleje těmito kanálky snižuje výkon VVT a může spustit kontrolku motoru.

 


Contacts

  • Headquarters LUBSTAR for CZ
  • Headquarters LUBSTAR for SK
  • Sales representatives - CZ
  • Sales representatives - SK

Products

  • Automobile oils
  • Machining fluids
  • Plastic lubricants

Other links

  • E-shop
  • Company LUBSTAR, a.s.
  • Company Euroleum s.r.o.
  • Company ESMOIL, spol. s r.o.
  • Environment protection policy
Všechna práva vyhrazena (c) 2024 LUBSTAR.cz
MAIN
PRODUCTS
E-SHOP
SERVICES
ABOUT US
CONTACTS Submenu
Headquarters LUBSTAR CZ
Headquarters LUBSTAR SK
Sales representatives CZ
Sales representatives SK
  • cz
  • en
  • de
  • sk
×

Cookies settings and your privacy

We use cookies on our website. Some of them are neccessary, while others help us to improve this website. Here you can choose the cookie settings.

More informaton about cookies

Necessary cookies
More options
Allow all cookies