Logo
  • Produkty
  • E-shop
  • Služby
  • O nás
  • Kontakty
    • Centrála LUBSTAR CZ
    • Centrála LUBSTAR SK
    • Obchodní zástupci CZ
    • Obchodní zástupci SK
  • cz
  • en
  • de
  • sk
  1. Home
  2. Lubstar Academy
  3. 9. Díl - HTHS VISKOZITA VS. SPOTŘEBA PALIVA

9. Díl - HTHS VISKOZITA VS. SPOTŘEBA PALIVA

Novinky z Lubstaru
 
 

LUBSTAR ACADEMY

9. Díl - HTHS VISKOZITA VS. SPOTŘEBA PALIVA

S pojmem „viskozita“ se pravděpodobně většina motoristů již setkala.

U automobilových olejů je viskozita vyjádřena označením SAE, např. 5W-30, 10W-40 apod. Pro rychlé připomenutí lze konstatovat, že čím vyšší je viskozita, tím hůř daná kapalina teče (např. med má vysokou viskozitu). Naopak čím je viskozita nižší, tím lépe kapalina teče. Viskozita se mění s teplotou.

 

Existuje však ještě jeden důležitý pojem,

kterým je HTHS viskozita.

 

Tato zkratka „High Temperature High Shear“, doslovně přeloženo znamená, „Vysoká Teplota Vysoký Střih“.

HTHS viskozita nám udává tloušťku mazacího filmu daného oleje nikoliv však pevnost. Výsledkem je hodnota uváděná v mPa.s. Měření se provádí v laboratoři, kde se simulují provozní podmínky při teplotě 150 °C a při smykovém spádu 106 s-1.

Dříve to byla hodnota 3,5 mPa.s, dnes se pohybujeme v hodnotách 2,6-2,9 mPa.s.

 

Na co všechno je to dobré?

Za vším je třeba hledat ekologii, respektive snahy snižovat spotřebu paliva.

Nižší HTHS viskozita znamená zjednodušeně řečeno, že olej klade menší odpor vlivem nižší střihové stability. Motor tak spotřebuje méně energie, tedy méně paliva na to, aby měl ještě přiměřený výkon.

Na základě konstrukce motoru, převodovky apod. výrobce předepisuje konkrétní požadavky na oleje či maziva. Dodržení předepsané minimální hodnoty HTHS viskozity při výběru motorového oleje zaručí, že olej bude při provozních podmínkách dostatečně mazat všechna místa v motoru, tedy i ta, která jsou velmi namáhaná - např. pístní kroužky, ventily, turbodmychadlo apod.

Při výběru motorového oleje je proto velmi důležité dodržovat předepsanou výkonovou klasifikaci (ACEA, VW, MB, GM, Ford atd.), protože výkonová specifikace jakéhokoliv motorového oleje je vždy spjata s určitou minimální hodnotou HTHS viskozity, která pro daný motor zaručuje bezproblémový provoz. V současné době je možné se setkat se třemi typy motorových olejů, které se odlišují hodnotou HTHS viskozity. 

 

V rámci evropského trhu mají všechny oleje SAE xW-40 hodnotu HTHS viskozity nad 3,5 mPa.s, většinou v rozmezí 3,5 až 4,3 mPa.s. 

 

Mezi motorovými oleji SAE 0W-30 a SAE 5W-30 najdeme dva typy olejů. Oleje SAE xW-30 se specifikací ACEA A1/B1, A5/B5, C2 mají sníženou HTHS viskozitu, většinou těsně nad 2,9 mPa.s, oleje se specifikací ACEA A3/B3, A3/B4, C3 či oleje ACEA E (nákladní a užitková vozidla) mají normální HTHS viskozitu nad 3,5 mPa.s.

Další skupinou olejů jsou SAE 0W-20 a kategorie C6, poskytující ochranu proti předzápalu a opotřebení při nízkých otáčkách pro přeplňované DI benzínové motory a také ochranu proti usazeninám na kompresoru dieselového turbodmychadla (TCCD) pro třídu olejů tzv. „Low SAPS“ (olej s nízkým podílem síranového popela, fosforu a síry), která je kompatibilní s katalyzátory a systémy dodatečných úprav výfukových plynů GPF a DPF. HTHS viskozita je v tomto případě nízká, nad 2,6 mPa.s.

V poslední době jsou již na trhu i oleje SAE 0W-16 pro osobní vozidla a 5W-20 pro nákladní vozidla.

Obecně lze tedy konstatovat, že kategorie „C“ byla zavedena pro katalyzátory a GPF/DPF pro benzínové a naftové motory právě s oleji „Low SAPS“. Tyto oleje prodlouží životnost DPF/GPF a TWC a snižují spotřebu paliva. V současné době se používají C2 až C6. Kategorie C1 byla zrušena a nahrazena dalšími v pořadí.

 

 

Nevýhodou snížené hodnoty HTHS viskozity je vyšší spotřeba motorového oleje, výhodou je naopak nižší spotřeba paliva. To je také většinou hlavní důvod pro používání těchto olejů, protože nižší spotřeba paliva je spojena s nižšími emisemi CO2, které nyní budou mnohem více sledované než dříve. U nových motorů se již také emise CO2 uvádějí mezi technickými parametry motoru.

 

Všechny potřebné informace, které jsou nutné k výběru správného oleje, jsou na etiketě výrobku. Je nutné sledovat všechny spolu související parametry oleje, SAE, ACEA, nikoliv se řídit pouze jednou informací o oleji. Druhá možnost je vybírat dle specifikace výrobce daného vozidla. Tato cesta je zřejmě nejjednodušší s nižší pravděpodobností omylu. Je však nutné mít na paměti, že nejnovější specifikace olejů nemusí být kompatibilní s těmi dřívějšími a v případě špatně zvoleného oleje hrozí fatální závada a ne každý si je těchto rizik vědom. 

 

V každém případě, pokud budete mít pochybnosti, stačí nás kontaktovat a vznést požadavek či dotaz. Rádi Vám pomůžeme s výběrem správného oleje či maziva pro Vaše vozidlo.

 

Předchozí díly LUBSTAR ACADEMY:

 

1. Díl - ZÁKLADOVÉ OLEJE

2. Díl - NEJNOVĚJŠÍ SPECIFIKACE MOTOROVÝCH OLEJŮ

3. Díl - HYDRAULICKÉ KAPALINY

4. Díl - NEJNOVĚJŠÍ OEM SPECIFIKACE MOTOROVÝCH OLEJŮ

5. Díl - PRŮMYSLOVÉ OBĚHOVÉ A PŘEVODOVÉ OLEJE

6. Díl - KAPALINY NA ZPRACOVÁNÍ KOVŮ

7. Díl - PÉČE O EMULZE

8. Díl - NEJMODERNĚJŠÍ SPECIFIKACE PRO OPEL

 

 

Kontakty

  • Centrála LUBSTAR pro CZ
  • Centrála LUBSTAR pro SK
  • Obchodní zástupci - CZ
  • Obchodní zástupci - SK

Katalog produktů

  • Průmyslové oleje
  • Automobilové oleje
  • Obráběcí kapaliny
  • Plastická maziva

Další odkazy

  • E-shop
  • Kariéra
  • O společnosti LUBSTAR
Všechna práva vyhrazena (c) 2024 LUBSTAR.cz
Úvod
Produkty
E-shop
Služby
O nás
Kontakty Submenu
Centrála LUBSTAR CZ
Centrála LUBSTAR SK
Obchodní zástupci CZ
Obchodní zástupci SK
  • cz
  • en
  • de
  • sk
×

Cookies

Naše webové stránky používají cookies, které nám pomáhají zjistit, jak jsou naše stránky používány. Abychom cookies mohli používat, musíte nám to povolit. Kliknutím na tlačítko ,,Povolit všechny“ udělujete tento souhlas.

Pro více informací klikněte ZDE

Pouze nutné cookies
Vlastní nastaveni
Povolit všechny cookies