Logo
  • Produkty
  • E-shop
  • Služby
  • O nás
  • Kontakty
    • Centrála LUBSTAR CZ
    • Centrála LUBSTAR SK
    • Obchodní zástupci CZ
    • Obchodní zástupci SK
  • cz
  • en
  • de
  • sk
  1. Home
  2. Lubstar Academy
  3. 18. Díl - LOGISTIKA ODEBRANÉHO VZORKU V LABORATOŘI ALS

18. Díl - LOGISTIKA ODEBRANÉHO VZORKU V LABORATOŘI ALS

Novinky z Lubstaru
 
 

LUBSTAR ACADEMY

18. Díl - LOGISTIKA ODEBRANÉHO VZORKU
AŽ PO VYHODNOCENÍ V LABORATOŘI ALS

Včasná a optimální expedice vzorků hraje důležitou roli v účinnosti monitorování provozních maziv a chladicích kapalin v provozních zařízeních. Nejspolehlivějším způsobem přepravy vzorků jsou komerční přepravci, v ČR prostřednictvím DHL. Po odebrání vzorků ze zařízení se doporučuje, aby byly co nejdříve odeslány do zkušební laboratoře, aby byly zajištěny včasné a relevantní výsledky zkoušek. Úplné a přesné informace o vzorku jsou důležité, aby se testování nezdržovalo, jakmile vzorky dorazí do testovací laboratoře. To je zvláště užitečné při identifikaci zařízení, zejména pokud existuje historie testování konkrétního zařízení. 

 

 

ALS UIN

ALS UIN (Unique Identification Number) poskytuje efektivní způsob identifikace zařízení, které bylo dříve testováno. UIN se zobrazuje na všech testovacích protokolech. 
Zařízení, které bylo dříve testováno, potřebuje pouze informace relevantní pro nový vzorek, jako je datum a čas/kilometry nebo Mh na kapalině a zařízení, nebo informace, které se pro součást změnily od posledního vzorku, jako je např. změna typu použitého oleje či kapaliny.
V případě zařízení, které nebylo dříve nikdy testováno je nutné však zadat veškeré požadované údaje. 

 

Přístup k vašim datům je mnohem jednodušší při použití aplikace ALS.


Výsledná data vzorku prostřednictvím webového rozhraní API mají zákaznící k dispozici kdykoliv to budou potřebovat. Zprávy a výsledné hodnoty z ALS jsou zpřístupněnny v téměř reálném čase na webovém portálu ALS – Webtrieve™.

 

Klíčové důvody, proč využívat ALS WebAPI:

  • Přístup k datům téměř v reálném čase
  • Přímá integrace se systémy správy zákaznických dat znamená zlepšenou účinnost a zjednodušení procesu  zadávání dat.
  • Vylepšená schopnost provádět analýzu dat atd.

     

 

 

Jaký je výstup celého procesu, výsledný protokol resp. zkušební zpráva a jak se v uvedených výstupních datech orientovat?

 

Ilustrační příklad rozboru motorového oleje: 

 

1. Tracking Number:
Referenční číslo pro sledování konkrétního vzorku. Toto sledovací číslo je generováno v době odeslání vzorku; buď on-line podání, nebo odkaz na formulář s informacemi o vzorku při odesílání vzorku s tištěným formulářem. Užitečné pro vyhledání stavu zpracování odeslaného vzorku nebo zprávy o zkoušce vzorku.


2. Závažnost vzorku:
Tyto informace označují celkovou závažnost vzorku, který byl testován a zprávu. 
Hodnocení závažnosti spadá do čtyř kategorií a je založeno na závažnosti jednotlivých výsledků testu.
Normální – Výsledky testu jsou v normálním rozmezí. Pokračujte v testování při normální vzorkovací frekvenci.
Pozor – Testování bylo označeno za účelem zvýšení pozornosti. V daném okamžiku není vyžadováno žádné nápravné opatření, ale pokračujte ve sledování změn nebo vývoje skutečného problému podle běžné vzorkovací frekvence.
Abnormální – Je nutná údržba nebo nápravná akce, které lze naplánovat včas, což méně narušuje provoz a je nákladově efektivní. Doporučené převzorkování pro potvrzení výsledků testu.
Závažné – je vyžadována okamžitá nápravná akce, aby se zabránilo dalšímu poškození zařízení nebo očekávanému přerušení provozu. Doporučuje se okamžitá kontrola a převzorkování pro potvrzení výsledků testu.

 

 

 


3. Kód problému:
Tyto informace udávají typ celkového problému nebo abnormality zaznamenané v protokolu o testu. Tyto informace jsou užitečné pro sledování obecných stavů oleje v inventáři zařízení nebo flotil při vytváření zpráv o řízení.
Olej – U vzorku byl zjištěn nepříznivý stav oleje
Opotřebení – U vzorku bylo zaznamenáno zvýšené opotřebení
Nečistota – Ve vzorku byla zaznamenána zvýšená nečistota
Voda – Ve vzorku bylo zjištěno zvýšené množství vody
Palivo – Ve vzorku bylo zaznamenáno zvýšené množství paliva
Nízká viskozita – U vzorku byla zaznamenána nízká viskozita
Saze - Ve vzorku byly zaznamenány zvýšené saze


4. Diagnóza:
Toto je souhrnné prohlášení vysvětlující celkové diagnostické hodnocení aktuálně testovaného vzorku. Poskytuje vysvětlení vyhodnocení stavu zařízení, stavu oleje, nápravná opatření v případě potřeby a poznámky k předloženému vzorku.


5. UIN číslo:
Toto zobrazuje jedinečné identifikační číslo, které bylo vytvořeno v rámci systému správy dat ALS Tribology pro snadné sledování a vyhledávání části zařízení. Toto číslo zařízení lze použít pro odeslání vzorku, vyhledávání dat nebo sledování vzorku pro kus zařízení v laboratoři.

 


6. Kovy (ppm):
Tato část ukazuje koncentraci opotřebitelných kovů  nalezených ve vzorku použitého oleje.


Hliník (Al) - písty, ložiska/pouzdra, axiální podložky, kroužky, skříně/bloky, chladič oleje, válce a vedení válců apod.. Také se projevuje jako nečistoty v kombinaci s křemíkem
Nikl (Ni) - Hřídele, kroužky, rozvody ventilů, ložiska/pouzdra, ozubená kola, ložiska motoru hydraulického čerpadla
Chrom (Cr) - Vložky a vedení válců, pouzdra, ložiska, hřídele, ventily, tyče válců, kroužky, hydraulické válce
Železo (Fe) - hlavní komponentní materiál ve výrobě zařízení. Skříň/bloky, vložky, čerpadla, vodítka ventilů, kroužky, ozubená soukolí, skříň turba, vačková pouzdra, hřídele
Měď (Cu) - Chladič oleje, přítlačné podložky, pouzdra, ložiska, přítlačné kotouče, spojkové kotouče, čerpadla, mazací otvor
Olovo (Pb) – ložiska/pouzdra, axiální podložky, píst kompresoru, hydraulická čerpadla a motory
Cín (Sn) – Ložiska/pouzdra, přítlačné podložky, píst kompresoru, hydraulická čerpadla a motory, překrytí pláště pístu
Titan (Ti) – ložiska/pouzdra, některá ozubená kola a hřídele, lopatky turbín, rozvody ventilů, ozubená kola, některé hřídele.
Vanadium (V) - lopatky turbíny, některá ložiska a pouzdra,
Stříbro (Ag) – Ložiska/Pouzdra, Chladič oleje, Některá ozubená kola a hřídele, Obložení kotoučů/kotoučů.


7. Aditiva (ppm):
Tato část zobrazuje hladinu kovových přísad nalezených ve vzorku při testování. Tyto přísady kovů odrážejí složení maziva a plní různé funkce v procesu mazání.


Draslík (K) - EP aditivum v převodových olejích běžně ve spojení s borem. Také se projevuje jako kontaminant z chladicí kapaliny motoru.
Molybden (Mo) – přísada pro extrémní tlaky, přísada do maziv
Bor (B) – EP a detergentní přísada. Také se projevuje jako kontaminant z chladicí kapaliny motoru.
Hořčík (Mg) – detergent, rezerva zásaditosti (přispívá k základnímu číslu)
Vápník (Ca) – detergent, rezerva zásaditosti (přispívá k základnímu číslu)
Zinek (Zn) – ochrana proti opotřebení, pokud je přítomen s fosforem, antioxidantem, antikorozní ochranou
Fosfor (P) – ochrana proti opotřebení, pokud je přítomen se zinkem, přísadou pro extrémní tlak, modifikátorem tření
Baryum (Ba) – ochrana proti opotřebení, inhibitor rzi, deemulgátor.


8. Kontaminanty (ppm):
Tato část zobrazuje úroveň kontaminantů na bázi běžných kovů nalezených ve vzorku při testování.
Křemík (Si) – Nečistoty (zejména ve spojení s hliníkem), Materiál těsnění/těsnicí hmoty, Kontaminace chladicí kapaliny motoru.
Sodík (Na) – Kontaminace chladicí kapaliny motoru, mořská voda, když je voda přítomna v námořních aplikacích, vedlejší produkt ze zemního plynu (mokrý plyn), silniční soli.


9. Kontaminanty:
Tato část zobrazuje úroveň kontaminantů na nekovové bázi z interních a externích zdrojů.
Voda (%) – Voda jako kontaminant obecně povede ke zvýšené korozi, snížení kvality správného mazacího filmu, snížené životnosti maziva a zvýšené tvorbě kyselin.
Chladicí kapalina – Kontaminace chladicí kapaliny sníží životnost a výkon maziva, vytvoří kal a zablokuje průchody pro mazivo.


10. Fyzikální testy:
Tato část zobrazuje změnu viskozity a určité testy související s nahromaděním nečistot během používání/provozu.
Viskozita – Nesprávná viskozita může ovlivnit výkonnost maziva. Příliš nízká viskozita nevytvoří dostatečný povrchový film, aby udržela pohyblivé části oddělené a zabránila tření o protilehlé kovové povrchy. Příliš vysoká viskozita bude vytvářet nadměrné teplo a snížený průtok tekutiny v cirkulačních systémech.
Ředění paliva - sníží viskozitu kapaliny, a tím ovlivní její mazací vlastnosti. Ředění paliva také podporuje degradaci životnosti maziva a aditivních vlastností.
Saze - Nadměrné saze zvyšují viskozitu, způsobují nadměrné opotřebení a vážou aktivní přísady potřebné pro výkonnost maziva.
PQI - PQI je cenný nástroj pro sledování trendů pro sledování relativní úrovně opotřebení železných materiálů ve vzorku maziva. Údaje PQI mohou také určit celkovou velikostní koncentraci železných částic. Nízké výsledky testu na železo a vysoké PQI by naznačovaly, že celkové částice jsou velké (


11. Fyzikální / Chemické:
Tyto výsledky testů sledují, jaká životnost je stanovena v mazivu. Tyto testy se normálně vyhodnocují ve spojení s dalšími testovacími parametry, aby se získalo celkové posouzení životnosti maziva.
Základní číslo (TBN): Základní číslo představuje úroveň rezervy alkality, která je k dispozici pro neutralizaci kyselin vznikajících během spalovacího procesu a mohou být přiváděny recirkulovanými výfukovými plyny. Jak mazivo stárne a balíček aditiv se vyčerpá, základní číslo se sníží z původní hodnoty čerstvého oleje.
Číslo kyselosti (TAN): Číslo kyselosti v novém mazivu představuje určitou úroveň aditivní směsi. To může pocházet z antikorozních, protioděrových nebo jiných přísad. Číslo kyselosti může mírně klesnout poté, co je mazivo v provozu po určitou dobu, což naznačuje určité počáteční vyčerpání přísad. Po čase se číslo kyselosti začne zvyšovat, což indikuje tvorbu kyselých degradačních produktů souvisejících s oxidací. Číslo kyselosti je prostředkem ke sledování životnosti kapaliny.
Oxidační číslo: Oxidační číslo je relativní číslo, které sleduje nárůst celkové oxidace maziva pomocí infračervené spektroskopie. Tento testovací parametr obecně doplňuje další testy životnosti kapaliny, jako je viskozita a číslo kyselosti.
Nitrační číslo: Nitrační číslo je forma oxidace, která souvisí s chemickou reakcí s dusíkem za vzniku dusíkatých sloučenin. Nitrace je relativní číslo, které sleduje zvýšení celkové degradace kapaliny v důsledku reakce s dusíkem a kyslíkem pomocí infračervené spektroskopie. Tento testovací parametr obecně doplňuje další testy životnosti kapaliny, jako je viskozita a číslo kyselosti. Ke zvýšené nitraci může přispívat profukování výfukových plynů nebo reakce s produkty zemního plynu s mazivem a teplem. Je také indikátorem elektrostatického výboje na povrchu filtru v turbínovém oleji.
Sulfatační číslo: Sulfatační číslo je forma oxidace, která souvisí také s chemickou reakcí se sloučeninami síry. Sulfatace je relativní číslo, které sleduje zvýšení celkové degradace kapaliny v důsledku reakce se sloučeninami síry a kyslíkem pomocí infračervené spektroskopie. Tento testovací parametr obecně doplňuje další testy životnosti kapaliny, jako je viskozita a základní číslo. Zvýšení sulfatace obecně koreluje s poklesem základního čísla.

 

Doporučuje se neplnit vzorky na více než 80 % objemu, aby se zabránilo úniku z expanze a vždy zkontrolovat uzávěr.

 

 

 

Jak je z uvedeného příkladu patrné, jedná se o složitou problematiku.

Společnost LUBSTAR ve spolupráci s ALS svým zákazníkům pomáhá v případě potřeby najít co nejlepší řešení z technického i ekonomického hlediska.

 

 

 

 

 

Předchozí díly LUBSTAR ACADEMY:

 

1. Díl - ZÁKLADOVÉ OLEJE

2. Díl - NEJNOVĚJŠÍ SPECIFIKACE MOTOROVÝCH OLEJŮ

3. Díl - HYDRAULICKÉ KAPALINY

4. Díl - NEJNOVĚJŠÍ OEM SPECIFIKACE MOTOROVÝCH OLEJŮ

5. Díl - PRŮMYSLOVÉ OBĚHOVÉ A PŘEVODOVÉ OLEJE

6. Díl - KAPALINY NA ZPRACOVÁNÍ KOVŮ

7. Díl - PÉČE O EMULZE

8. Díl - NEJMODERNĚJŠÍ SPECIFIKACE PRO OPEL

9. Díl - HTHS VISKOZITA VS. SPOTŘEBA PALIVA

10. Díl - PROCES KALENÍ, KALÍCÍ OLEJE A POLYMERY

11. Díl - CHLADICÍ KAPALINY

12. Díl - PLASTICKÁ MAZIVA

13. Díl - TYPICKÉ PROBLÉMY PLYNOVÝCH MOTORŮ DLE POUŽÍVANÉHO PALIVA

14. Díl - PREVENTIVNÍ ÚDRŽBA PLYNOVÝCH MOTORŮ POMOCÍ ANALÝZ OLEJŮ

15. Díl - TEPLONOSNÉ OLEJE

16. Díl - PRANÍ A ODMAŠŤOVÁNÍ

17. Díl -  MAZIVA PRO POTRAVINÁŘSKÝ PRŮMYSL

 

 

Kontakty

  • Centrála LUBSTAR pro CZ
  • Centrála LUBSTAR pro SK
  • Obchodní zástupci - CZ
  • Obchodní zástupci - SK

Katalog produktů

  • Průmyslové oleje
  • Automobilové oleje
  • Obráběcí kapaliny
  • Plastická maziva

Další odkazy

  • E-shop
  • Kariéra
  • O společnosti LUBSTAR
Všechna práva vyhrazena (c) 2024 LUBSTAR.cz
Úvod
Produkty
E-shop
Služby
O nás
Kontakty Submenu
Centrála LUBSTAR CZ
Centrála LUBSTAR SK
Obchodní zástupci CZ
Obchodní zástupci SK
  • cz
  • en
  • de
  • sk
×

Cookies

Naše webové stránky používají cookies, které nám pomáhají zjistit, jak jsou naše stránky používány. Abychom cookies mohli používat, musíte nám to povolit. Kliknutím na tlačítko ,,Povolit všechny“ udělujete tento souhlas.

Pro více informací klikněte ZDE

Pouze nutné cookies
Vlastní nastaveni
Povolit všechny cookies