Logo
  • Produkty
  • E-shop
  • Služby
  • O nás
  • Kontakty
    • Centrála LUBSTAR CZ
    • Centrála LUBSTAR SK
    • Obchodní zástupci CZ
    • Obchodní zástupci SK
  • cz
  • en
  • de
  • sk
  1. Home
  2. Lubstar Academy
  3. 13. Díl - PROBLÉMY PLYNOVÝCH MOTORŮ DLE POUŽÍVANÉHO PALIVA

13. Díl - PROBLÉMY PLYNOVÝCH MOTORŮ DLE POUŽÍVANÉHO PALIVA

Novinky z Lubstaru
 
 

LUBSTAR ACADEMY

13. Díl - TYPICKÉ PROBLÉMY PLYNOVÝCH MOTORŮ DLE POUŽÍVANÉHO PALIVA

Jedná se o plynové motory, které se používají v kogeneračních jednotkách, kde palivem pro tyto motory je plyn z různých vstupních zdrojů viz níže. Kogenerační jednotka primárně vyrábí elektrickou energii a sekundárně teplo.

Schéma kogenerační jednotky.

Hlavní výrobci motorů:

•        INNIO JENBACHER

•        MWM DEUTZ (CATERPILLAR)

•        CATERPILLAR

•        TEDOM

•        MAN

•        SCHNELL / SCANIA

 

Palivo:

  • bioplyn
  • skládkový plyn
  • zemní plyn
  • dřevní plyn
  • atd.

Bioplyn a jeho typické složení:

(Methan : 40-75 %, Oxid uhličitý : 25-55 %, Vodní pára : 0-10 %, Dusík : 0-5 %, Kyslík : 0-2 %, Vodík : 0-1 %, Čpavek : 0-1 %, Sulfan : 0-1 %)

 

Skládkový plyn a jeho typické složení:

(Methan : 40-60 %, Oxid uhličitý : 40-60 %, Dusík : 2-5 %, Kyslík : 0,1-1,0 %, Vodík : 0-0,2 %, Oxid uhelnatý : 0-0,2%, Čpavek : 0,1-1,0 %, Stopové složky : 0,01-0,6 %)

 

Zemní plyn a jeho typické složení:

(Methan : >90 %, Ethan : 1-6 %)

 

Dřevní plyn a jeho typické složení:

(směs oxidu uhelnatého (CO), vodíku (H2), methanu (CH4) a oxidu uhličitého (CO2))

Dle použitého paliva (plynu) je nutno správně zvolit parametry oleje.

Pro bioplyn a skládkový plyn je třeba volit olej s následujícími parametry:

•        Střední obsah popela (do 1%)

•        Vyšší TBN (10 i více mg KOH/g)

•        SAE 40

 

Pro zemní plyn a stlačené ropné plyny jsou vhodné oleje s následující vlastnostmi:

•        Nízký až žádný obsah popela (do 0,5%)

•        Nižší TBN (5-6 mg KOH/g)

•        SAE 40, 15W-40; i 10W-40 a 0W-30 pro autobusy, nákladní auta

 

V moderních motorech převažuje požadavek na snižování obsahu popela kvůli zanášení vnitřních prostor a katalyzátorů. 

 

 

Sulfátový popel je soubor aditiv v oleji, které mají následující výhody a nevýhody:

Výhody

  • čistý píst
  • malé opotřebení sedla ventilu
  • nízká koroze
  • snese horší palivo

 

 

Nevýhody

  • zanesený spalovací prostor
  • zanesený výfuk
  • zanesený katalyzátor
  • prodražuje cenu oleje
  • tvorba úsad – předzápaly, detonace

 

Dle použitého plynu se můžeme setkat u olejů s následujícími typickými problémy.

 

Zemní plyn:

  • oxidace
  • termo-oxidační stárnutí navyšuje viskozitu a zvyšuje obsah karbonizačních úsad
  • oxidaci lze oddálit použitím produktu (oleje) s lepším základovým olejem a tím se dá docílit delšího proběhu
  • snížení teplotního zatížení motoru
  • zvýšení chlazení, snížení výkonu, zvětšení olejové náplně

Bioplyn:

  • síra, sulfatace
  • TBN (alkalita) / TAN (kyselost)
  • vznik kyselého prostředí v motoru a nárust vnitřní koroze = nevratný proces, který masivně snižuje životnost vnitřních částí motoru
  • interval výměny by bylo možné zvýšit použitím oleje s vyšším TBN, ale to často nelze, z důvodů daných předpisem výrobce

Skládkový plyn:

  • skládkový plyn – křemík a ostatní kontaminace – jako např.:  chlor, fluor, atd.
  • křemík parametry oleje mnoho neovlivňuje, jeho úroveň se měří z důvodu jeho možného abrazivního působení v motoru, kde je pak nutno hlídat hladinu otěrových kovů
  • obsah křemíku lze snižovat filtračním zařízením a tím prodloužit životnost motoru

 

 

Z důvodu výše popsané problematiky výrobci motorů předepisují pravidelné monitorování kvality oleje z motoru v laboratoři. Tyto analýzy naše společnost zajišťuje a pro zákazníky následně interpretuje.  Interval výměny nelze u těchto aplikací jednoznačně stanovit, jelikož záleží na mnoha faktorech viz níže.

 

 

 

  1. výrobci, velikosti, výkonu a typu motoru 
  2. výrobci a typu motorového oleje (obsah popela, TBN, typ zákl. oleje, …)
  3. palivu a jeho kvalitě (u bioplynu především obsahu síry)
  4. množství olejové náplně, množství spotřebovávaného oleje či dolévání oleje
  5. procentuálním výkonu, na kterém motor pracuje
  6. okolní teplotě, typu chlazení a dalších provozních parametrech

 

 

Olej je nutno pravidelně měnit

na základě výsledku analýz,

aby nedošlo k trvalému poškození motoru!

 

 

Nejčastější důvody pro výměnu oleje:

  • pokles TBN a nárůst TAN (bioplyn, čistírenský, skládkový, plyn, …)
  • nárůst viskozity a oxidace, teplotní zatížení (zemní plyn, …)

 

 

 

 

 

 

Problematice plynových motorů na základě dlouholetých zkušeností velmi dobře rozumíme a pro Vaší aplikaci Vám doporučíme správný olej a zajistíme jeho pravidelný monitoring. 

 

S důvěrou se obraťte na naše obchodně-technické zástupce.

Předchozí díly LUBSTAR ACADEMY:

 

1. Díl - ZÁKLADOVÉ OLEJE

2. Díl - NEJNOVĚJŠÍ SPECIFIKACE MOTOROVÝCH OLEJŮ

3. Díl - HYDRAULICKÉ KAPALINY

4. Díl - NEJNOVĚJŠÍ OEM SPECIFIKACE MOTOROVÝCH OLEJŮ

5. Díl - PRŮMYSLOVÉ OBĚHOVÉ A PŘEVODOVÉ OLEJE

6. Díl - KAPALINY NA ZPRACOVÁNÍ KOVŮ

7. Díl - PÉČE O EMULZE

8. Díl - NEJMODERNĚJŠÍ SPECIFIKACE PRO OPEL

9. Díl - HTHS VISKOZITA VS. SPOTŘEBA PALIVA

10. Díl - PROCES KALENÍ, KALÍCÍ OLEJE A POLYMERY

11. Díl - CHLADÍCÍ KAPALINY

12. Díl - PLASTICKÁ MAZIVA

 

 

Kontakty

  • Centrála LUBSTAR pro CZ
  • Centrála LUBSTAR pro SK
  • Obchodní zástupci - CZ
  • Obchodní zástupci - SK

Katalog produktů

  • Průmyslové oleje
  • Automobilové oleje
  • Obráběcí kapaliny
  • Plastická maziva

Další odkazy

  • E-shop
  • Kariéra
  • O společnosti LUBSTAR
Všechna práva vyhrazena (c) 2024 LUBSTAR.cz
Úvod
Produkty
E-shop
Služby
O nás
Kontakty Submenu
Centrála LUBSTAR CZ
Centrála LUBSTAR SK
Obchodní zástupci CZ
Obchodní zástupci SK
  • cz
  • en
  • de
  • sk
×

Cookies

Naše webové stránky používají cookies, které nám pomáhají zjistit, jak jsou naše stránky používány. Abychom cookies mohli používat, musíte nám to povolit. Kliknutím na tlačítko ,,Povolit všechny“ udělujete tento souhlas.

Pro více informací klikněte ZDE

Pouze nutné cookies
Vlastní nastaveni
Povolit všechny cookies